Per 1 april vorig jaar nam Emile Bakkum het stokje over van Dick Koster als voorzitter van de Werkkamer van SVWOH. Veiliger maken van de branche zit diep in zijn DNA: ‘Het gaat goed, tot het weer een keer echt goed fout gaat.’
In het dagelijks leven is Emile Bakkum directeur bij STE Scaffolding Training Europe. Oprichter Miel Ferket begon dit bedrijf in 1991 vanuit een zeer persoonlijke missie: hij verloor een goede vriend bij een dodelijk steigerongeval.
Bakkum twijfelde daarom geen moment toen hij werd gevraagd als voorzitter van de Werkkamer van Stichting Veilig Werken Op Hoogte. ‘De veiligheid in de branche verbeteren zit heel diep in mijn DNA. Deze beide functies sluiten hier perfect op aan.’
Accenten
Gevraagd naar de accenten die hij als voorzitter wil gaan leggen, geeft Bakkum aan door te willen gaan op de lijn van zijn voorganger Dick Koster. ‘Dick heeft heel goed werk verricht, waarop ik graag wil voortbouwen. Ook inhoudelijk staan we er grotendeels hetzelfde in.’
Net als Koster ziet Bakkum opleiden ook als maatschappelijke verantwoordelijkheid: ‘Alles gaat goed, tot het weer een keer echt goed fout gaat. Er door een goede opleiding voor zorgen dat iedereen ’s avonds weer veilig bij zijn gezinnetje zit, zie ik zeker als maatschappelijke verantwoordelijkheid.’
Hij benadrukt daarbij dat steigerbouwers vaak kort in beeld zijn, maar dat anderen daarna vaak weken of maanden op de steiger werken. ‘Van mij mag er best duidelijker in beeld komen dat het belang van veilige steigers veel verder gaat dan alleen de opbouw. Ook de investeringen erin moet je dus zo ruim zien.’
Ook bijvoorbeeld aannemers in de bouwsector mogen zich dit beter realiseren: ‘Zo iemand wil een prachtig mooi gebouw neerzetten en maakt zich nauwelijks druk om die steiger, omdat het toch altijd goed gaat. Tot het weer fout gaat. Hier speelt ook mee dat de Arbeidsinspectie zo onderbemenst is. Daar mag van mij echt wel een tikkie bij.’
Scholing
Praktisch gezien wil Bakkum tijdens zijn voorzitterschap van de werkkamer van SVWOH net als zijn voorganger Dick Koster onder meer inzetten op continue bijscholing van monteurs en op een meer praktische insteek van de opleiding voor hulpmonteurs.
‘De opleiding hulpmonteur duurt nu vijf dagen en bedrijven moeten dus flink betalen om deze mensen in het register te krijgen, maar ze krijgen er te weinig voor terug. De mannen hebben namelijk wel kennis, maar mogen op de werkvloer ongeveer net zo veel als een aspirant-hulpmonteur.
Daarom zijn we nu aan het kijken of we van de toets voor aspirant-hulpmonteur en de opleiding tot hulpmonteur één geheel kunnen maken. Dat moet wat mij betreft ook in één dag kunnen. Onze insteek is dus een praktischere én compactere opleiding.‘
Een leven lang leren
Een andere wens van Bakkum is continue bijscholing van monteurs: ‘Een leven lang leren, of continuous learning noemen we dat. In de huidige situatie doen deze mannen eens per vijf jaar de hele opleiding inclusief examen, maar een deel van de kennis ben je na een week alweer kwijt.
Daarom pleit ik voor een systeem van continu leren met een puntensysteem, vergelijkbaar met code 95 in de transportwereld. Daar moeten de mannen op de vrachtauto ieder jaar een aantal punten halen om hun rijbewijs te behouden. Dat is ook heel geschikt voor onze branche.’
Richtlijn Steigers
Veel regelgeving voor veilig werken op de hoogte is geregeld in de Richtlijn Steigers. Op dit moment werken meerdere partijen aan de herziening van deze richtlijn. Gaat de herziene richtlijn de mogelijkheid bieden om Bakkums wensen op opleidingsgebied te realiseren?
‘Dat verwacht ik wel. Dat geldt ook voor de mogelijkheid om naast persoonscertificaten ook met branchecertificaten te gaan werken, waarbij SVWOH toezicht op de examinering houdt. We horen vanuit de achterban dat hier veel draagvlak voor is. Ook hierbij zou een puntensysteem ideaal zijn, zodat bedrijven de kosten goed kunnen spreiden. Dat maakt scholing toegankelijker en zorgt zo voor meer veiligheid.’
Aandachtspuntje hierbij is volgens Bakkum wel dat deze branchecertificaten vooralsnog alleen binnen Nederland geldig zullen zijn, terwijl veel grote bedrijven in de branche internationaal werken. ‘Op langere termijn zou Europese erkenning fijn zijn, maar daarvoor is voor de VSB en SVWOH nog een lange lobbyweg te gaan.’
Wanneer de herziening van de richtlijn klaar zal zijn, vindt Bakkum lastig te zeggen. ‘Daar zijn zo veel partijen bij betrokken, van de Arbeidsinspectie tot TNO, dat het per definitie een lang proces is. Maar ik verwacht toch wel voor het einde van dit jaar concreet resultaat. Dat zou wat mij betreft heel mooi zijn.’
Over het tijdpad van het nieuwe online examenplatform van de SVWOH is Bakkum nog iets positiever: ‘Ik verwacht dat het SEP in het tweede kwartaal al prima draait. Naast snellere registratie van het examen in het CDR, biedt dit platform ook de mooie mogelijkheid om zodra de richtlijn het toelaat met permanente educatie aan de slag te gaan.’